Avontuurlijke week :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu Avontuurlijke week :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu

Avontuurlijke week :-)

Blijf op de hoogte en volg Colette

04 Augustus 2014 | Suriname, Paramaribo

De tijd vliegt hier voorbij! De vorige keer vertelde ik al dat ik zondag zou gaan mountainbike en de brownsberg op zou gaan fietsen. Dit was een super tocht. In totaal hebben we 66 km gefietst en 973 hoogtemeters gehad. De klim van de berg was best zwaar! Maar uiteindelijk is het wel gelukt, toen ik boven kwam was ik wel even helemaal leeg maar we moesten door want we zouden naar de Leon waterval lopen. Er was ook een groepje mannen mee die vaker mountainbike en die waren al een halfuurtje boven voordat Pauline en ik aankwamen. Dat werd dus direct een korte wandeltocht door de jungle richting de waterval. Hier mochten we even zwemmen om af te koelen. Daarna hebben we van het uitzicht genoten op het brokopondomeer met een bak eten. Rijst, kousenband, kip en komkommer. Toen moesten we de berg weer af naar beneden dat ging snoeihard dus ik heb hard in me remmen geknepen tijdens het afdalen. Maar toch vloog ik alsnog bijna uit de bocht er reed een auto achter me en die man zei later toen we beneden waren ook dat hij dacht dat ik languit zou liggen. Gelukkig ging het allemaal net goed en vloog me achterband de lucht in en schoof me voorwiel opzij maar bleef ik nog net zitten. Toen we beneden waren hebben we nog een stukje pompelmoes gegeten en daarna via de heuvels weer terug naar berg en dal waar we de weg met de auto vervolgd hebben terug naar Paramaribo.
Maandag heb ik niet zoveel gedaan het was een dag die vooral in het teken stond van relaxen. We hadden allebei wel last van wat spierpijn. In de nacht van maandag op dinsdag werd ik rond 1 uur wakker gemaakt door Pauline het duurde even voor ik wist wat er aan de hand was maar er was door het raam een reuzen kakkerlak gevlogen die tegen haar hoofd was aangekomen en daarna rondjes was gaan vliegen. Ze ging op zoek naar een pot die ze eroverheen wilde zetten. Toen kwam ik op het heldere idee om de spuitbus tegen insecten te pakken en de kakkerlak dood te sprayen. Ik zou wel met haar meelopen.... Ik stond achter haar toen ze de deur open deed klaar met de spray in haar handen toen schrok ze ergens van waardoor ik nog meer schrok en heel snel achteruit liep en de deur dicht deed. Kortom Pauline had echt niks aan mij! Pauline herstelde zich snel en heeft de kakkerlak te pakken gekregen met de spray en later de pot er overheen.
Dinsdag ben ik weer terug naar mijn oude stageschool gegaan om daar een schrijfles te geven aan de kinderen van klas 4. Ik had met mijn groep 6 brieven geschreven voor de kinderen in Suriname. De kinderen van klas 4 kregen allemaal een brief van een Nederlands kind en zijn daarop een brief terug gaan schrijven. Ik had meer Nederlandse brieven dus sommige kinderen hebben wel 2 of zelfs 3 brieven geschreven naar de kinderen in Nederland. Het was erg leuk om de betrokkenheid te zien van de kinderen. Daarna ben ik nog naar de nieuwe directrice gelopen die nu wel aanwezig was. Ik vertelde haar dat ik dozen had opgestuurd en dat de school waar ik werk in Nederland ook geld ingezameld heeft. Ze riep gelijk nog twee leerkrachten erbij voordat ik het geld zou geven zodat meerdere mensen op de hoogte zouden zijn van het bedrag in euro's. De directrice kreeg kippenvel toen ze het resultaat zag en vertelde me hoe dankbaar ze was. Ze vond het een heel mooi gebaar van alle ouders, kinderen, leerkrachten en mij dat we samen dit mooie resultaat hadden weten te bereiken. Dat er nog mensen zijn die aan hun school dachten vonden ze hartverwarmend. We hebben allemaal Gods zegen gekregen. Ik moest ook mijn adres gegevens en telefoonnummer achter laten en die van de school waar ik werk zodat ze ons nog eens konden bedanken. Het was echt geweldig om te zien hoe dankbaar de school reageerde. Ik heb gevraagd wat ze waarschijnlijk van het geld zullen doen ze zitten te denken om voor alle klassen een grote ventilator aan te schaffen, die voor verkoeling zorgt. Omdat in de maanden oktober tot en met december het amper uit te houden is door de droge tijd, met hoge temperaturen. De gymleerkracht had ik eerder al geld gegeven en zij gaat er hoepels, pionnen ballen van kopen. Zij zou me een foto sturen als ze de materialen heeft aangeschaft. Met haar heb ik alle afgelopen jaren nog contact gehad. In de middag zijn we naar een weeshuis gegaan waar Pauline drie jaar geleden vrijwilligerswerk heeft gedaan. Het was leuk om dit tehuis te zien na de vele verhalen die ik erover gehoord heb. De toekomst plannen van het huis zijn ook erg mooi. Ze willen het ook meer richten op pubers.
Woensdag zijn we een dagje wezen winkelen in de hermitage mall naast nieuwe slippers heb ik verder weinig gekocht maar het was leuk om de winkels te bezoeken. Donderdag zijn we naar de stad gegaan op zoek naar leuke tours. Uiteindelijk hebben we gekozen om een weekend te gaan kajakken dit was dan wel gelijk aanstaand weekend maar dat was voor ons geen probleem want we hadden nog niks concreets staan.
Vrijdag zijn we eerst naar de supermarkt gelopen en daar in de buurt hebben we ook een broodje gegeten. Toen we weer terug waren hebben we niet heel veel bijzonders gedaan. We hebben de afgelopen week veel buiten de deur gegeten. We zijn naar zus en zo geweest waar ik een overheerlijke french Kiss heb gegeten. Bij dok 204, bij de waag, het pannekoekenhuis, en blauwgrond.
Zaterdag was het dan tijd om te gaan kajakken. Eerst moesten we 3,5 uur rijden met de auto. Na ongeveer een uur moesten we een bauxietweg op voor ongeveer 1,5 uur en daarna nog een uur door de savanne. Hier lagen veel,plassen en kwamen de takken de auto binnen door de smalle wegen. Toen nog een klein stukje lopen en daar lagen de kajakken klaar. Eerst nog even een loempia gegeten en de tassen in vuilniszakken gedaan, vervolgens waren we klaar voor vertrek met de gids erbij waren we met 9 personen. Een gezin uit België met een dochtervan 6 jaar. En nog een gezin waarvan de dochter stage heeft gelopen in Paramaribo. En Pauliene en ik kortom een gezellige groep. We zijn gaan kajakken over de coesewijnenrivier. De gids zag veel vogels en vertelde daar kort over. Halverwege mocht je de kajak uit om een verkoelende duik in de rivier te nemen, ik heb daarvoor gepast omdat er inmiddels ook al donkere wolken aankwamen. Tussendoor hebben we ook nog aapjes gezien in de bomen. Toen we na 5 uur kajakken aankwamen bij het kamp waar twee grote grondzeilen over takken waren getrokken en vastgebonden waren werden de hangmatten opgehangen. Toen barstte rond 6 uur een tropische regenbui los. Om 7 uur zou het donker zijn dus we moesten nog even profiteren van het zonlicht. Ik wist wel dat we in een hangmat zouden slapen maar dat het zo primitief was wist ik niet. Er was geen water of wc dus alles moest in de jungle. In de avond kregen we nog een lekker soepje en daarna mocht je nog mee in de kajak op zoek naar kaaimannen. Aangezien ik geen held ben met kaaimannen en ze al een paar keer gezien had en blij was dat ik net alles een beetje droog had heb ik hiervoor gepast. Uiteindelijk zijn er drie mensen met de gids meegegaan het water op. Wij zijn de hangmat ingekropen die verschrikkelijk lag! Zelf heb ik een tweepersoonshangmat waar je heerlijk schuin in kunt liggen waardoor je nog enigszins recht ligt. Nu was het een eenpersoons die vrij hoog was vastgemaakt. Om half 7 was het weer licht en ontwaakte iedereen langzaam. Na een lekker ontbijtje zijn we weer twee uur gaan kajakken daarna een pauze van 1,5 uur en toen nog eens 1,5 uur kajakken heb ik nog net een otter gezien die even snel een hap lucht kwam nemen. Toen kwamen we bij de kant waar een auto ons op zou wachten. Hier hebben we een uurtje gewacht toen roti gegeten en daarna weer 3,5 uur terug met de auto. Toen we thuis kwamen gelijk gaan douchen heerlijk was dat! En me bed lag ook weer heerlijk!
Vandaag hebben we rustig aan gedaan we gaan zo naar barlo's om een afspraak te maken voor een massage deze week....

Het gaat hier dus echt goed en de tijd vliegt nog maar twee weekjes...

  • 04 Augustus 2014 - 21:15

    Jacqueline:

    Leuk om je zo te volgen, Co!!

  • 05 Augustus 2014 - 19:14

    Lia:

    Hoi Colette,
    Leuk om zo te lezen wat je allemaal doet daar.
    Geniet er nog van en groetjes Lia.

  • 06 Augustus 2014 - 19:23

    Ellen:

    Hey Colette!
    Wat leuk om weer een reisverslag te lezen!! Fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat daar!!
    Wat hebben jullie alweer veel gedaan en meegemaakt! Bijzonder ook dat je weer op je oude school bent geweest! De tijd gaat inderdaad echt snel! Voordat je het weet ben je weer in Nederland. Daarom moet je nog maar even heel erg genieten daar in Suriname!! Heel veel plezier de laatste 2 weken met alles wat jullie nog gaan ondernemen!!
    Liefs Ellen

  • 16 Augustus 2014 - 11:10

    Alice:

    He Colette,
    Genoten van je reisverhalen. Wat gaan die weken dan snel. Geniet nog van de laatste dagen.
    Groetjes, Alice

  • 18 Augustus 2014 - 12:23

    M./g. Kleinveld :

    hallo Colette . ik zie mijn reactie is mislukt ,ik vind je reis verhalen gezellig en mooi .. groeten tante Greet aai van kootje en bas het zijn rakkertjes zij hebben mijn post bewerkt er zit nu mooi kantje aan de kaart .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Colette

Actief sinds 21 Juli 2010
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 23068

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Terug naar Suriname

11 Januari 2011 - 19 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: