Blanche marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu Blanche marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu

Blanche marie

Door: Colette

Blijf op de hoogte en volg Colette

28 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi,

Ik dacht helemaal klaar te zijn voor mijn vertrek naar curacao de koffer is al ingepakt en handbagage staat klaar :-) Toch had ik het gevoel dat ik iets vergat en ja hoor toen bedacht ik oja ik moet nog een blog schrijven. Dus bij deze schrijf ik 1,5 uur voor dat de taxi komt nog even een blog!!!

Afgelopen woensdag de woensdag voor pasen was er op stage al geen les meer. Deze dag zouden tussen 8 en 10 de ouders van de leerlingen komen om de rapporten van de leerlingen op te halen. Ik vroeg mijn mentor wanneer welke ouder zou komen, maar hier was geen rooster van ze konden om de beurt binnen komen lopen als ze bij de deur stonden. Al snel vond mijn mentor het te langzaam gaan en nam ze 3 a 4 ouders bij haar bureau en gaf het rapport. Ze gaf een algemeen praatje over dat de jongens erg druk zijn in de klas en daar werd elke keer weer een halve discussie over gevoerd en het gesprek was klaar. Heel anders dan dat ik gewend ben vanuit Nederland!!! Ik kreeg ook geen kans om iets tegen de ouders te zeggen. Ik zat er eigenlijk een beetje voor jan met de korte achternaam bij. Maar toch grappig om het op deze manier ook een keer te zien. Als bij één van de ouders de telefoon ging werd er ook gewoon opgenomen of als ze een sms ontvingen werd deze gelijk beantwoord tussen het gesprek door. Heel bizar allemaal!

In de avond ging ik samen met Cindy uiteten en ik kwam twee bekende tegen zij vroegen of Cindy en ik zin hadden om mee te gaan op trip naar Blanche Marie. Na hier even over nagedacht te hebben, hebben we besloten om mee te gaan. En wat was het weer een gave trip waarin heel veel is gebeurd!

Vrijdagochtend om 6 uur zou de bus ons langs komen halen bij ons huis. Cindy en ik stonden er om 6 uur helemaal klaar voor met onze spullen. Maarja het is en blijft Suriname hier dus uiteindelijk kwam de bus om half 8. Na een rit van ruim 4 uur kwamen we aan in Nickerie. Hier stonden 2 bootjes ons al op te wachten en nadat de tassen en hangmatten in de boot lagen en iedereen het ranzige toilet had bezocht stapte we in de boot. Na 1,5 uur varen zijn we in Brits Guyana aan wal gegaan bij het dorpje Orella. Dit is een indiaans dorpje en het was erg leuk om te zien hoe de mensen hier leefde. Hier kon iedereen ook de zwemkleding aantrekken. Toen iedereen klaar was stapte we weer in de boot na een half uurtje varen stopte we op een heel klein wit strandje aan de rivier. Hier mochten we uitstappen en even lekker baden lees zwemmen. Op een deksel van een koelbox kwamen de bakka banna's ons tegemoet gedreven jammie! Na ongeveer een uur in de rivier gelegen te hebben zijn we weer verder gaan varen naar Apoera. In dit dorp zijn we het hele weekend gebleven in ons hangmattenkamp bij een huis tegenover de supermarkt. Nadat alle hangmatten opgehangen waren hebben we een soort van groentensoep gegeten hij was erg lekker maar zaten echt teveel pepers in dus niets voor mij. Anders was het wel erg lekker geweest!!! Daarna was iedereen moe van de lange reis en zijn we in de hangmatten gaan liggen om te slapen. Nou slapen heb ik deze nacht echt amper gedaan want wat had ik het koud!!! Ik lag aan de buitenkant waar de wind je dus het meeste pakt. Ondanks dat ik een legging, sokken, hempje, vest en in me dekbedovertrekhoes lag had ik het heel koud. Rond 4 uur in de ochtend heb ik brulapen gehoord dat was wel gaaf om te horen vooral omdat heel veel anderen het niet hebben gehoord. Daarna ben ik wel even in slaap gevallen tot dat om 6 uur de buurvrouw keiharde muziek aan ging zetten. Toen was iedereen klaar wakker. Om 8 uur zijn we gaan ontbijten en als je vroeg aan de tourleider van Lorenzo is er nog kaas? Ja hoor zei hij dan en liep naar de supermarkt en er was weer kaas! Om half 9 9 uur zijn we in de jeep gestapt en wat een avontuur werd dit :-) er was in de jeep plek voor 4 personen in de laadbak van de jeep was een plank gelegd daar konden ook 4 personen op zitten en zich vasthouden aan de jeep. Ook was er een blauw vrachtwagentje me moeder noemt het zo'n oude melkbussen wagen...??? daar stonden 7 stoelen op en konden 3 mensen gaan staan. De eerste 2 uur rijden was over een bauxiet weg met af en toe wat hobbels toen zat ik in de jeep. Later kwamen we in de jungle aan en reden we daar door heen iedereen die in de laadbak van de jeep of van de blauwe vrachtwagen zaten moesten bukken voor de takken die uit het niets steeds opdoken.
Ineens gingen we met de jeep heel langzaam een heuvel af we zagen al diepe sporen van de voorgangers en de jeep ging helemaal scheef hangen dood eng toen we daar inzaten (Maar dit was nog maar het begin)Uiteindelijk ging dat goed en konden we verder rijden. Met de blauwe vrachtwagen ging het echter minder goed. Deze kwam vast te zitten en iedereen moest uitstappen zodat de chauffeur iets naar achteren kon gaan en weer los zou komen. Dit naar achteren gaan ging zo snel dat hij naar achteren schoot in de linkerberm terecht kwam en doorschoot naar de rechterberm en daar in de bosjes tot stilstand kwam. De chauffeur had de schrik van zijn leven maar gelukkig verder niets. Zijn accu was kapot en hij kon dus niet meer verder rijden. Gelukkig kwam er midden in de jungle nog een jeep aan die een extra accu had nadat deze erin was gezet en de vrachtwagen was weggesleept uit de bosjes kwam alles weer goed en konden we de weg vervolgen. Uiteindelijk kwamen we bij het water aan daar de auto's geparkeerd en even lekker geluncht. Toen we klaar waren moesten we 800 meter omhoog lopen naar de Blanche Marie watervallen. Eenmaal boven aangekomen waren er mega grote mooie watervallen te zien waar tussen je ook mocht zwemmen. Na een paar minuten zwemmen ontdekte ik dat er vissen in het water zaten die me wel lekker vonden. Alleen vond ik dit niet zo heel lekker dus ben ik maar wat meer op de rotsen gaan zitten met mijn voeten in het water. Links van mij kwam een gezin aan en de vader riep he daar zit een sidderaal (beesten die je niet moet aanraken want die geven een mega hoog volt percentage aan je af schijnt...)Dit beest wilde ik natuurlijk ook wel zien (van een afstandje) af en toe kwam hij boven om adem te halen en wat een joekel was dat!!! gewoon eigenlijk een reuze slang. Nadat de reisleider hier achter kwam moest iedereen uit het water van hem voor de veiligheid. We zijn een stukje naar beneden gelopen en daar was veel stroming. Hier zouden de sidderalen niet zitten. Maar daar waren wel heerlijke kleine stromingen die een soort massagestralen vormde voor op je rug heerlijk :-) Uiteindelijk zijn we weer naar de jeeps terug gekeerd en dit keer zat ik in de laadbak van de jeep het avontuur kon beginnen. we hadden nu een andere chauffeur die wel van gas geven hield af en toe was dat best eng zo los in die laadbak. En vooral die mega takken die opeens op je af komen is soms schrikken dat je hardop zegt pfoe dat ging maar net goed. Ook ging het wel eens niet goed en had je een tak tegen je arm of gezicht aan. Het grootste probleem kwam toen we de tak van de Braziliaanse bij hadden aangeraakt... ja je raadt het al de bijen moesten ons natuurlijk hebben daardoor begonnen we om ons heen te slaan en hielden wij de jeep niet meer goed vast en een paar begonnen te gillen. Waarop de chauffeur extra gas gaf om maar snel weg te zijn bij de killerbee's gelukkig ben ik maar 1x gestoken dit was op mijn hand deze begon gelijk helemaal op te zwellen en het had een brandend gevoel. Maarja heel veel konden we er ook niet aan doen dus maar weer gas geven op weg naar Apoera waar wij sliepen. Onderweg haalde meneer de chauffeur nog wat gevaarlijke capriolen uit waardoor er 2x bijna iemand uit de jeep werd geslingerd het ging maar net goed! Uiteindelijk waren we half 10 in de aovnd weer thuis. We hebben nog wat gegeten en zijn toen aan de overkant bij de supermarkt gaan zitten en hebben daar nog gezellig wat gedronken. Daarna zijn we de hangmat weer ingekropen en ik was nu toch echt wel heel moe omdat ik het die nacht daarvoor zo koud had, had ik nu ook nog maar een lange broek over mijn legging heen aangetrokken. Gelukkig viel ik snel in slaap ondanks dat me hand nog steeds brande door die stomme bij!!
De volgende ochtend zijn we na het ontbijt alles gaan opruimen. Daarna zijn we gaan lopen door Apoera en hebben daar weer een indianendorpje gezien hier heb ik ook weer bizare dingen gezien!!! Er was een groepje mannen aan het eten en zij aten kaaimannen vlees. Zo'n beest die ik op foto's angstvallig vasthou. En ja hoor de ogen zag ik daarvan zitten en dat aten zij ook gewoon op. Even later kwam er serieus de linkerarm en een stuk van de romp van een aap te voorschijn.... Er werd gevraagd aan ons of we dat wilde proeven nou ik werd al gek bij de gedachte en heb dan ook niet geproefd. Als ze me een stukje hadden gegeven en ik het niet gezien had, had ik het misschien nog wel geprobeerd maar nu hoefde ik echt neit meer. De andere studenten hoefde trouwens ook niets. Dus het lag niet alleen aan mij. Daarna zijn we weer in de bootjes gestapt richting Nickerie. Dit keer zijn we onderweg weer gestopt in Brits Guyana bij een aantal krijtrotsen dit was erg mooi om te zien je kon je ook scrubben met dit krijt en daar werd je helemaal wit van. Zijn leuke foto's uit ontstaan.Toen we weer verder gingen varen kwamen we steeds meer in de buurt van de oceaan. Dat betekent steeds meer golven en ook steeds hogere golven. De boot klapte steeds hoger en harder op het water. Het leek als of je in een achtbaan zat alleen dan wat minder veilig. Eenmaal weer aangekomen in Nickerie zijn we weer in de bus gegaan die ons weer thuis heeft afgezet. Kortom het was een super trip met heel veel avontuur!!!

Op witte donderdag ben ik nog naar een schoonheidssalon geweest. Voor mijn verjaardag had ik hier een kadobon voor gekregen en die wilde ik natuurlijk nog wel graag gebruiken voor dat ik weer in Nederland zit. Dus heb ik een heerlijke gezichtsbehandeling gekregen waarbij ze geen woord hebben gezegd. Ik lag daar heerlijk ontspannen met mijn ogen dicht tot dat ik ineens iets warms voelde bij mijn wenkbrauw. Ik voelde dat er iets op werd gedrukt en ik dacht hmm dat lijkt verdacht veel op het gevoel bij harsen... Maar ik dacht ze heeft niets gezegd dus zal wel meevallen. RATS! het viel dus niet mee het was echt harsen en dat nog 5x zonder aankondiging. Daarna nog een heerlijke lichaamsmassage gekregen en dat maakte alles weer goed!!! Zo goed dat Agathe en ik hebben besloten nog een keer daarheen te gaan vlak voor we naar huis gaan.

Inmiddels komt de taxi al over 1 uur dus ik ga nu afsluiten om de laatste dingen nog even te doen voor vertrek!!!

Riëtte en Meo ik wens jullie alvast vanaf hier vrijdag een super mooie dag toe en geniet er vooral van!!! Als ik terug ben kom ik snel jullie huisje en foto's bekijken!!!

Sabine en Wim en Mariëlle bedankt voor jullie kaartjes :-) Ondanks dat ik over 3 weken naar huis ga blijft het echt heel leuk om post te ontvangen.

xxx

  • 28 April 2011 - 05:41

    Lisanne:

    Hej Colette,

    Vandaag ga ik op schoolreisje dus hoop vanavond of morgen je hele verhaal weer te kunnen lezen. Als ik levend met de kinderen uit de Achtbaan kom, haha.

    Veel plezier op Curacoa!!
    Lisanne

  • 28 April 2011 - 10:56

    Greet Kleinveld :

    hallo Colette wat een leuk en mooi reisverhaal .het is wel een moeilijke tocht geweest zo te lezen .zit je nu vol blauwe plekken ? nu had je kans om broodje aap te eten ,dus niet gedaan !.nou ja ik moet er ook niet aan denken ,wordt nu al misselijk bij de gedachten .geniet maar lekker Colette (IS JE STAGE GOED VERLOPEN ) groeten tante Greet

  • 29 April 2011 - 14:03

    Ellen:

    Hey Colette!
    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen!! Nou je hebt zeker wat mee gemaakt zeg!! Gelukkig kan je nu helemaal bijkomen en relaxen in Curacao!!
    Heel veel plezier in Curacao!!
    xxx Ellen

  • 01 Mei 2011 - 20:28

    Berthien:

    Ik heb ook van zo'n leuke trauma aan een jeepsafari... pff.. blij dat we ook nog leefden!!haha
    leuk verhaal weer..
    xxx

  • 10 Mei 2011 - 01:27

    Carlijn:

    Heeej Col,
    Ik loop wat achter in leeswerk...
    Tja dat krijg je bij zulke lange en leuke verhalen.
    Wat een mooie belevenissen allemaal!
    Ga snel de volgende lezen.
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2011

laatste verslag uit Suriname

09 Mei 2011

Nog een klein verslagje

01 Mei 2011

Heerlijk relaxen

28 April 2011

Blanche marie

13 April 2011

Fawakka? ai go :-)
Colette

Actief sinds 21 Juli 2010
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 23085

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Terug naar Suriname

11 Januari 2011 - 19 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: