Fawakka? ai go :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu Fawakka? ai go :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu

Fawakka? ai go :-)

Door: Colette

Blijf op de hoogte en volg Colette

13 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi,

Zoals de titel van mijn verslagje al zegt hoe gaat het? Het gaat goed!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geplaatst ik kwam er gewoon steeds niet aan toe. Kortom ik heb weer genoeg om over te vertellen!

Vorige week zondag kwamen mijn ouders aan in Suriname!! Ik heb ze als verrassing opgehaald bij het vliegveld met de taxi. Eerst kreeg ik nog een smsje van mijn moeder met wij zijn geland. Dat wist ik toen al want had het vliegtuig al gezien en gehoord ;-) Ik had terug gestuurd oke dan zie ik jullie vanavond wel in het appartement. 10 minuten later stond ik echter al voor hun neus. Ze hadden een goede eerste vliegreis achter de rug en het was ze uiteindelijk meegevallen ;-)
Maandag moest ik gewoon naar stage en was ik rond half 2 weer bij hun in het appartement. Ik heb ze gelijk maar even kennis laten maken met het restaurant Zus en Zo nadat we hier heerlijk hadden geluncht zijn we maar gelijk door de palmentuin gaan lopen. Vervolgens langs het paleis van Bouterse (die hier niet eens woont..) na nog wat winkeltjes in te zijn geweest waren we weer terug bij het appartement. Dinsdag moest ik weer naar stage maar dit keer tot 11 uur. Gelijk daarna weer naar het appartement van mijn ouders gegaan en we gingen naar de colakreek. Dit is een aangelegd recreatiepark aan de colakreek. Water wat er ook echt uit ziet als cola. Hier hebben we ook nog even heerlijk in gezwommen. Woensdag had ik vrij gekregen van stage zodat ik samen met mijn ouders naar Galibi kon gaan. Volgens de gids die wij hadden gebeld konden we nog precies mee met een groep. Aangekomen bij de opstapplaats bleken mijn ouders en ik de enige te zijn die met de tour meegingen. Nadat we met de auto aangekomen waren in Albina waar we met de boot verder zouden gaan moesten we even wachten want de boot was er nog niet. Eenmaal op de boot voelde we de spetters van het water lekker dachten we in het begin. Maar al snel waren het geen kleine druppeltjes meer maar grote druppen water die op je kwamen eindconclusie we waren doorweekt toen we op Galibi aankwamen. Hier ston gelukkig lekker eten klaar en wat te drinken. Daarna kregen we een dorpswandeling was erg leuk om te zien. Aan het einde van de dorpswandeling zijn we naar de Zoo gegaan. Hier hebben me ouders een papegaai op hun schouder gehad. Dit was niets voor mij dus heb ik even overgeslagen. Vervolgens gingen we bij het hok kijken van de moeras schildpadden. Hier hoorden ook kaaimannen in te zitten maar deze waren weggelopen. Met dat we hier stonden te kijken sprongen er uit het niets ineens 4 a 5 apen boven op mij. En wie mij een beetje kent weet wel hoe ik daar heb staan gillen/rennen iedereen verklaarde mij voor gek. Maar ik had genoeg apen op mij gehad voor de rest van mijn leven. Me vader ging de apen wel even banaantjes voeren dus die had ook al snel een aantal apen boven op hem zitten. Toen we nog iets verder liepen was er een wurgslang en deze durfde ik dan wel weer om mijn nek te hebben. Nadat er wat foto's gemaakt waren wilde mijn vader deze ook nog wel om zijn nek hebben. Toen kwam er ook nog een luiaard aan deze heeft mijn vader ook nog even vastgehouden. Kortom mijn moeder en ik hoefde niets te weten van die dieren..
En me vader vond het geweldig. In de avond gingen we op reuzeschildpadden jacht. Na een kwartiertje/halfuurtje hadden ze er één gevonden. We moesten nog wachten tot dat deze in trance was. Na een half uurtje wachten konden we bij de schildpad komen en zien eieren leggen. Dit was wel bijzonder om mee te maken.
De volgende dag toen we weer naar huis gingen zijn we nog even naar Frans Guyana geweest. Hier hebben we een oude gevangenis bekeken en wat rond gelopen in het stadje. De gids wist helaas niet heel veel te vertellen later in de reisgids hadden we meer informatie gevonden. Vrijdag zijn we een dagje wezen winkelen in de Hermitage mall een groot winkelcentrum waar ik even 2 paar all stars heb gekocht want het was 2 halen 1 betalen en mijn ouders hadden nog wel ruimte over in de koffer. Scheelt mij weer een hoop spullen als ik terug ga want ik heb al heel veel mee terug gegeven naar Nederland. Hun koffers waren dan in totaal ook 15 kilo zwaarder op de terug weg ;-) Zaterdag zijn we weer door de stad gelopen en langs de centrale markt gegaan. In de stad ook weer een aantal winkeltjes bezocht. Zondag hebben we een bootje gehuurd en zijn we gaan varen naar de plantages. Dezelfde trip als die ik ook gedaan had in de eerste week dat ik hier was. Aan het einde van deze trip zijn we ook naar new Amsterdam geweest hier hebben we ook ford amsterdam bezocht. Dit was indrukwekkend om te zien want er was een tentoonstelling over de slavernij in Suriname te zien.
Maandag moest ik weer naar stage toe en mijn ouders zijn de hele dag mee geweest om te kijken hoe het hier aan toe gaat. Ze vonden het leuk om te zien hoe de verschillen zijn in vergelijking met Nederland. Dinsdag moest ik ook weer naar stage en in de middag gingen me ouders alweer terug naar Nederland. Dus dat was weer even afscheid nemen. Wetende dat ik ook alweer over 5 weekjes in Nederland ben.. Wat gaat de tijd toch snel hier!!!

Nu mijn ouders weer veilig terug in Nederland zijn gaat hier de tijd heel snel. Vanaf nu heb ik nog maar 6 stage dagen en de laatste stagedag ga ik naar de dierentuin met klas 1 en een kleuterklas. Toen mijn ouders in Suriname aan kwamen hadden zij nog een envelopje bij zicht met een kaart van de buren Gijs en Ria. Hier zat ook een fooitje in en dat ga ik gebruiken om het dierentuin bezoekje mee te financieren. Mijn ouders hadden ook nog Surinaamse Dollars over toen zij vertrokken en dat geld gebruik hier ook voor. Ik heb een bus geregeld waar beide klassen in passen en ik betaal de entree van de dierentuin. Tussendoor nog even een ijsje eten en de leerlingen hebben de dag van hun leven. Zij weten dan ook nog niet dat we dit gaan doen. Dit is een verrassing voor ze. Ik heb er nu al zin in en de directrice was ook over enthousiast. Toen ik zelf uit Nederland vertrok had ik ook geld gekregen van verschillende mensen. Dit heb ik ook aan mijn stageschool gegeven. Deze week hebben zij besloten wat zij ermee gaan doen. De kranen in het toilet gebouw zijn niet goed meer. Daarom gaan ze van het geld wat ik heb gegeven nieuwe kranen kopen voor het toiletgebouw. Ik zal hier nog foto's van maken.

Mijn Mkv is nu ook helemaal geregeld ik heb nu een verblijfsvergunning tot en met 7 februari 2012. Dus ik kan over twee weken met een gerust hart naar Curacao gaan. Hier heb ik dan ook al heel veel zin in samen met Agathe!!!

Voor dit weekend staat even niets in de planning dus wordt weer even heerlijk relaxen en van de zon genieten. Want zoveel regen als er is gevallen nog veel meer zonnestralen zijn er de laatste tijd weer te zien :-D
Nou mag mijn vader wel bruiner terug komen naar Nederland dan dat ik nu ben maar mijn tijd komt eraan ;-)

xxx

  • 14 April 2011 - 09:43

    Corrie:

    Leuk verslag gemaakt Colet, wij hebben genoten van de tijd in Suriname. Je hebt ons veel leuke plekjes laten zien en natuurlijk de mensen om je heen te ontmoeten was erg leuk. De hartelijkheid van de surinamers hebben we nu dus gewoon ervaren, veel succes met de voorbereidingen van je "schoolreisje" en het laatste stukje stage. x x x

  • 14 April 2011 - 12:14

    Pauline:

    Hee Colette,

    Dacht zal eens op je weblog kijken en er staan leuke verhalen op!
    Leuk dat je het samen met je ouders zo naar je zin hebt gehad :-)
    En ja die apen op Galibi haha! Die moesten natuurlijk jou hebben ;-)
    Lekker dat de regentijd opgehouden is en er veel zon is :-)
    Wat fijn dat je het geld goed kan besteden op de school, ze zullen blij zijn met je.
    Zelf ben ik ook nog bezig voor het Parelhuis en heb ook een behoorlijk bedrag :-)
    Veel plezier je laatste weekjes en een fijne vakantie voor jou en Agathe op Curacao!

    XPauline

  • 14 April 2011 - 12:37

    Jacqueline:

    hahah Co echt een leuk verslag! Ik zie je al helemaal staan met die apen op je.. Herken mezelf er stiekem ook wel in;) Maar in die wurgslang dan weer niet!
    Pff over 5 weekjes ben je alweer terug joh, gaat echt supersnel. Geniet er nog maar lekker van daar want voor je het weet ben je weer terug in het gewone saaie Nederland.. hoewel het natuurlijk ook wel weer een groot voordeel heeft: je ziet MIJ weer hahah. Nee hoor grapje ;)
    Tot snel Co en geniet ervan! xx

  • 14 April 2011 - 12:38

    Jacqueline:

    Ik moest gister trouwens nog aan je denken: zag opeens vanuit de bus van Nijkerk naar Zeewolde een bordje staan met daarop: Cortelet. Het is een camping ofzo! Lache he:P

    xxx

  • 14 April 2011 - 16:21

    Ellen:

    Hey Colette!
    Wat een leuk verslag weer!! Heel leuk om te lezen wat je allemaal meegemaakt hebt met je ouders en gelukkig viel de vliegreis mee!!
    Erg leuk ook dat ze mee mochten kijken op je stage!
    Dat schiet echt op zeg nog 6 dagen stage! Voor je het weet zijn ze weer om! Wat een leuk idee om met de 2 klassen naar de dierentuin te gaan als afsluiting! Heel veel succes met de voorbereidingen en natuurlijk heel veel plezier die dag!!
    Dat is wel weer lekker dat de zon weer volop schijnt! Nog even lekker van genieten!!
    Dat is een goed vooruitzicht dat alles geregeld is voor curaco! Heerlijk om daar heen te kunnen gaan!
    Heel veel plezier en succes nog daar met je afrondingen van je stage en de leuke dingen die je nog gaat doen!! Geniet er nog even van!!
    xxx

  • 14 April 2011 - 17:54

    Angelique:

    Ha CO! Weer lekker bezig lees ik wel.. Wat leuk dat je ouders mee gingen naar stage! En ik merk wel weer die heldhaftigheid heb je van je vader ;).. Maar niet heus! Geniet nog even die laatste 5 weekjes. Want daarna word je weer gek gemaakt door ons! Wat natuurlijk veel leuker is dan Suriname!
    Liefs

  • 14 April 2011 - 18:45

    Lisanne:

    Klinkt allemaal weer leuk!! Gezellig hoor meis met je ouders.

    Zie ook graag de foto's als je er weer bent!

    X lisan

  • 18 April 2011 - 17:30

    Carla-la-la-la-laaaa:

    Hey Nichie!!

    Veel plezier in de dierentuin! ... je had toch genoeg van die beesten boel ;)...

    En dan ook nog lekker naar Curacao... hier schijnt het zonnetje inderdaad ook heerlijk :)

    haha..
    Geniet van de laatste weekjes!

    liefs je nichie

  • 18 April 2011 - 20:08

    Linda Hettema:

    Klinkt allemaal goed hoor!!! Geniet er nog maar van!!
    x Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2011

laatste verslag uit Suriname

09 Mei 2011

Nog een klein verslagje

01 Mei 2011

Heerlijk relaxen

28 April 2011

Blanche marie

13 April 2011

Fawakka? ai go :-)
Colette

Actief sinds 21 Juli 2010
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 23078

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Terug naar Suriname

11 Januari 2011 - 19 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: