bigi pan & birhtday party - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu bigi pan & birhtday party - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu

bigi pan & birhtday party

Door: Colette

Blijf op de hoogte en volg Colette

23 Februari 2011 | Suriname, Paramaribo

hai hai,

Het heeft weer even geduurd maar ik heb weer even tijd gevonden om een blog te plaatsen.

De afgelopen 1,5 a 2 weken is het niet zulk mooi weer geweest hier. Vandaag is de eerste dag weer dat ik nog geen regen heb gezien. Dus ik hoop dat dat nog even aanhoud want het is weer heerlijk buiten.

In het weekend van 12 - 13 februari ben ik met een groep naar Nickerie gegaan. Eerst 4 uur met de bus even een tussenstop in Groningen en toen kwamen we aan bij het water. Hier stond een bootje al op ons te wachten en kregen we al snel een loempia voor geschoteld. Na 10 min. varen zagen we de boot voor ons stoppen en iedereen uitstappen het eerste wat ik dacht was huh zijn we er nu al.... Maar nee dat was niet zo de boot moest een soort bruggetje op omdat er hoogte verschil met het water was. Toen wij bovenop waren moesten we de boot omhoog trekken aan een lang touw. Toen snel weer gaan zitten toen de boot weer van de helling het water in zoefde. Toen kwamen we op smalle stukjes water. Overal om ons heen waren vogels. Margriet (huisgenootje) en ik zaten helemaal voorin en moesten soms uitwijken voor de takken die overhingen. Al snel probeerde we wat foto's van de vogels te maken die voor ons uitvlogen. Na een tijdje varen zagen we huizen op grote palen midden in het water staan. Ook een heel mooi roze huis en die was voor ons. Daar aangekomen hebben we wat gedronken en vervolgens alle hangmatten opgehangen. De klamboes er overheen getrokken en toen was het tijd om rotti te eten. (Zoals jullie al weten niet mijn favoriet.) Daarna nog wat tijd voor ons zelf gehad. Toen gingen we op zoek naar de rode ibussen. We zouden richting het noorden varen en nat worden. Het was dus aan te raden om je bikini of iets aan te trekken. Na dat gedaan te hebben zijn we in de boot gestapt. Ik zat bijna voorop en dat was niet de meest ideale plek (lees ik was zeiknat en de rest viel mee)Het begon al wat te schemeren dus echt warm was het ook niet meer. en tot overmaat van ramp begon het ook nog ietsje te regenen. Mijn hempje die ik aan had gedaan tegen de kou en me broek kon ik helemaal uitknijpen. Op deze barre tocht hebben we wel rode ibussen gezien. Ik zal binnenkort echt proberen wat meer foto's toe te voegen (A) Het is dat ik weet waar je naar moet kijken anders zou je ze niet herkennen op de foto's (lees je ziet rode stipjes op de foto's). Toen we de rode ibussen gezien hadden zijn we nog wat rond wezen varen en hebben we wat visnetten uitgezet. Toen we weer terug kwamen bij ons huis hebben we weer gegeteven heerlijke sauto soep. Ik had dat hier nog niet gegeten en het behoord wel tot mijn favoriete. Daarna zijn we op kaaimannen tour gegaan. Dit had ik al een keer eerder gedaan in van die mini bootjes. Dit keer gingen we met grotere boten en de man liep het water in om zo'n beest te vangen. Het was een hele grote dus ben ik als echte dierenvriend er weer mee op de foto gegaan. Ik moet zeggen deze foto's zijn iets minder angstaanjagend dan de vorige met hoe ik kijk ;-)
Toen we allemaal op de foto geweest waren zijn we weer terug gaan varen we kwamen weer langs wat visnetten en hebben deze leeg gehaald. De vissen werden (sommige nog spartelend) gelukkig in de andere boot gegooid dan waar ik zat. Toen we weer terug kwamen bij ons huis hebben we nog het spel weerwolfen gespeeld met z'n allen dit was erg gezellig. Op dat moment kwam er ineens een mega wind opzetten met flinke regen. De hangmatten die aan de zijkanten hingen waren zeiknat geworden. (Die van mij hing precies in het midden(A)) Het werd toen ook echt heel koud in het huisje waar alles doorheen waait. Daarom zijn we maar aan de drank gegaan om zo warm te blijven en goede moed in het spel te houden. Rond 2 uur ging de wind weer liggen en was het weer droog. Rond half 3 zijn we toen maar gaan slapen. De volgende ochtend stond er weer een heerlijk ontbijt klaar met geruld ei en verse sinaasappels. We hadden de tijd voor ons zelf sommige zijn gaan kayaken en ik ben weer met een paar andere een spelletje gaan doen tja jongens het spel heette toch echt koe handel wie had dat gedacht! Maar het was wel een grappig spel. Daarna zijn we weer terug gaan varen rond 1 uur. Toen we bij de bus aankwamen hebben we aangegeven nog wel even naar zeedijk te willen gaan. Dit was echt precies Scheveningen! Hier hebben we foto's gemaakt en toen weer met de bus terug. De vis die we die dag ervoor gevangen hadden en al spartelend de boot ingegooid waren kregen we tussen het ijs in mee naar huis.De gene die wilde zijn meegegaan naar ons huis hier hadden we de bbq aangestoken en nog wat patat gehaald en toen heerlijk gesmuld. De volgende dag was er weer gewoon stage en begon het gewone leven weer.

Met vooral mega veel regen!!! De straten hebben de afgelopen dagen heel veel blank gestaan. Zaterdag begon de dag heel mooi. Dus Agathe en ik hadden besloten lekker te gaan shoppen in het centrum van Paramaribo. We dachten nog even snel nieuwe kleren te scoren voor me verjaardag ;-) Dus wij aantal winkels in eigenlijk was ik op zoek naar een leuk jurkje maar dat lukte niet echt toen kwam ik een leuk shirtje tegen had ik die maar gekocht. We gingen ook even naar de steps dat is hele leuke schoenenwinkel waar ze vet veel slippers verkopen (heel goedkoop)Dus daar ook maar even rondgekeken wel een paar leuke gezien maar ze hielpen zo traag en had ik ze eindelijk was er al 1 beschadigd dus ik dacht jullie bekijken het maar. Wij weer weggegaan iets verderop zagen we nog een steps dus daar naar binnen en ja hoor daar hadden ze andere hele leuke even passen en toen een paar gekocht. Agathe vond ook mooie slippers dus die was ook geslaagd! Toen keken we naar buiten en het plensde echt heel hard. Bij de deur hebben we 10 min. staan wachten onder afdakje. Maar het was zo donker dat we niet het idee hadden dat het snel droog zou gaan worden. We hadden inmiddels al een paar dagen gezien dat het niett meer ophield met regenen. Dus toch maar besloten om naar onze fietsen te lopen. We waren de straat nog niet over gestoken of echt al doorweekt van top tot teen. Het kon ons niet meer schelen dus zijn op ons gemak naar de fietsen gegaan. Onderweg ploeterend door het water van alles voorbij zien drijven zoals flesjes die op straat liggen maar ook mega kakkerlakken! Toen we op de fiets waren regende het nog steeds heel hard maarja nat waren we toch al. Al het water van de straat was heel warm aan je voeten want tja het asfalt warmde dat water wel op. Je moet niet denken dat het alleen regenwater is op de straten het riool komt dan ook gewoon omhoog. Dus echt lekker is dat water niet. Onderweg kwamen we langs de Tullip een soort van Albert Heijn waar je alle nl producten kunt vinden. We vonden dat we wel iets lekkers hadden verdient dus zijn we daar heen gegaan. Al druipend kwamen we binnen en dat was koud!!!! de airco stond daar heel hard aan we werden door verschillende personeelsleden uitgelachen maarja kon ons niets meer schelen. We hadden eigenlijk ondanks dat het zo koud was ook wel zin in ijs dus dat ook maar gekocht. Toen we weer buiten kwamen besloeg mijn bril gelijk! Meestal heb ik dat in Nederland met bijvoorbeeld Carnaval als ik ergens naar binnen ga. Dit was dus even de omgekeerde wereld. Toen we thuis kwamen dachten we we maken even een foto van onze eerste echt tropische regenbui waarin we zaten. En je raad het vast al de zon scheen!!!! Toch maar een foto gemaakt voor de gedachte die wij er bij hadden;-)

Nog even over carnaval ik ga het hier vooral op zaterdag vieren een huisgenootje moet dan muziek draaien in het vat een cafe hier ;-) Dus ik hoef carnaval niet helemaal te missen maar ik zal wel aan jullie denken hoor BLOOPERS!!!! ben ook heel benieuwd hoe de pakken worden dus als jullie foto's hebben mail ze :D
Oja het vat voor de gene die hier geweest zijn die kennen dat maar het is tegenover hotel Torarica (duurste hotel van de stad geloof ik) daar logeren dus ook wel eens bekende Nederlanders. Zoals op dit moment Peter R. de Vries ben benieuwd waar die over aan het filmen is...

Nu ik het toch over televisie heb (wat ik hier nog helemaal niet heb gekeken trouwens) ik kom ook op televisie in Nederland ergens in maart bij Rayman is laat.We waren op een studenten party bij 2 studenten met zelfde huisbaas. Was een erg gezellig feestje en daar was ook een camara man met een presentatrice en zij gingen filmen en paar mensen intervieuwen over hoe nl stagaires hier inburgeren en feesten. Daarom werd dit feestje gefilmd. Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk geworden is....

Afgelopen maandag regende het hier weer heel erg hard vanaf ongeveer 4 uur tot ergens in de avond. De straat stond weer blank en de stroom viel uit :-( nadeel als hier de stroom uit valt hebben we ook geen water meer want we hebben een waterpomp op electriciteit. Deze avond zouden we met het hele huis gaan uiteten voor mijn verjaardag de volgende dag. We hebben Joël even gebeld waar we lekker konden eten waar we nog niet geweest waren. Dit werd Sarina. Met de taxi er naar toe we waren met 9 mensen dus hadden we een busje nodig en een gewone taxi. Al ploegend door het water kwamen we een half uur later aan bij het restaurant. Toen we uitstapte kwam het water tot bijna onze knieën zoals overal in de straten. Binnen gekomen wilde we graag een mooi plekje hebben tussen de lekkage plekken door. We hebben hier heerlijk gegeten. Toen we klaar waren met eten gingen de huisgenootjes nog even zingen mensen om ons heen gingen mee zingen echt heel lief van jullie Tosca's ;-) Toen kwam het moment van het kado tja waar was dat nou Margriet dacht dat Agathe het had en Agathe had het met volle overtuiging aan Margriet gegeven... kortom geen kado die lag nog thuis haha Maakte niets uit want het was alsnog heel gezellig. Voor ik naar bed ging alvast afscheid genomen van Paulien en Margriet. Zij gingen dinsdagochtend heel vroeg op trip en komen vrijdagavond thuis als ik op trip ben. Zondag vliegen zij weer terug naar Nederland. Het was erg gezellig met jullie meiden!!!

De volgende dag gisteren dus was ik dan echt jarig. Eerst moest ik nog naar stage ik had zoveel mee te nemen dat ik een taxi nodig had gelukkig een bedrijf gevonden die al rond 7 uur rijden. Op stage aangekomen kwamen alle kinderen al op me afgerend met de mededeling dat zij bloemen hadden meegenomen. In de klas aangekomen stond er een prachtige bos bloemen voor mij klaar. Het is traditie dat kinderen bloemen mee naar school nemen en de juf hier een klein boeketje van maakt die jij dan mee naar huis krijgt. Na de dagopening gingen de kinderen al voor mijn verjaardag zingen echt heel leuk! Voor de pauze moesten de kinderen nog even hard werken en liep ik af en toe langs en gaf ik ze een snoepje. Na de pauze gingen de kinderen zakdoeken tekenen met textiel stiften elk kind kreeg een witte zakdoek echt heel leuk geworden!! Ook mochten de leerlingen spekhappen. Ik had hele lange spekken gekocht en die hield ik boven de mond van de kinderen en trok ik steeds weg de kinderen vonden het geweldig!!! Het was ook erg leuk om te zien hoe sommige toch snel mijn arm vast pakte en zo gemakkelijk de spek op konden eten. Ik had er nog een paar over en gaf er nog 1 aan me mentor zij dacht die gemakkelijk te kunnen pakken maarja als de kinderen er moeite voor moeten doen zij natuurlijk ook! Hier moest ze erg om lachen maar het is haar gelukt. Aan het einde van de dag gingen de leerlingen weer zingen en kwamen ze me allemaal feliciteren toen heb ik alle leerlingen een bekertje geven met daarin een ballon, pen, lolly en 3 toffees. Die had ik de avond daarvoor nog even snel gemaakt. Vooral de ballon viel goed in de smaak. Ook kreeg ik van mijn mentor een hele mooie handgemaakte kaart met alle namen van de kinderen en in het Saramaccaans een felcitatie. Toen kwamen er drie kinderen aan van groep 2 waar ik altijd op de woensdag ben. Die leerkracht had ook een hele mooie kaart voor mij gemaakt!! Was echt heel erg leuk!
Toen ik thuis kwam heb ik de kadootjes van Carlijn open gemaakt. VAn haar had ik een boek gekregen waarin ik elke dag een bladzijde mag lezen en nu stond er dat ik kadootje 3 en 4 mocht uitpakken :-) hele leuke slingers en sterretjes heb ik gekregen om het feest compleet te maken :-) en dan natuurlijk nog het kadootje van me ouders 2 stoppers voor me pandora armband echt heel leuk :-) Daarna maar even inkopen wezen doen voor de rest van de dag dus wat taart en drinken gehaald. Toen het avond was kreeg ik dan eindelijk me kadootje van de huisgenootjes :-) Echt een hele leuke bon bij een soort van spa voor massages, bubbelbaden, pedicure schoonheidsspecialisten etc. thanks Margriet, Paulien, Maarten, Willemieke, Jilldou, Wouter, Floris en natuurlijk Agathe ;-) In de avond kwamen er nog een paar andere studenten langs voor een gezellig drankje.
Thanks voor alle emails en ecards die ik heb ontvangen en alle krabbels en prikbord berichtjes ;-) Super leuk om dat allemaal te lezen!!! ik begreep van sommige dat er nog ergens een kaartje onderweg is dus ik wacht nog even af ;-)

Aankomende vrijdagochtend ga ik dus op trip naar de Raleighvallen en voltzberg hier heb ik onwijs veel zin in!! Het schijnt er heel mooi te zijn dus ik ben erg benieuwd. Maandagavond kom ik van die trip weer thuis dus daarna zal ik wel weer een blog maken over die trip ;-)

veel liefs,
Colette

ps. Net kwam een huisgenootje thuis en zij had post van mij op haar kamer liggen. Vandaag heb ik noodrantsoen van Jolanda en Jos gekregen :D kreeg er zelfs wat vlees bij (lees paar mieren ;-) maar zijn volgens mij niet in het eten gekomen ;-) ook heb ik hele leuke kaarten gekregen thanks Ellen, Sabine, ouders van Agathe en Lonneke :-)

• 23 Februari 2011 - 20:09

Carla-la-la:

In plaats van 'lang zal ze leven' kunnen we beter het volgende zingen: it's rainy man....... Tja, een nat pak..... Ik heb van bronnen gehoord dat oma en je vader daar wel raad mee weten ;)
    Hoe dan ook alsnog gefeliciteerd!!

Liefs je nichie

• 24 Februari 2011 - 07:47

Lisanne:

Zow wat een lang verhaal zeg!!
    Het is leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Echt heel leuk!

Veel plezier op je trip van het weekend.

Groetjes Lisanne

• 24 Februari 2011 - 09:27

Anouk:

Wat leuk om al die verhalen van je te lezen. Zo te zien heb je het er wel naar je zin. Geniet er maar allemaal van.

Groetjes Anouk

• 24 Februari 2011 - 20:27

De Jojoos:

En denk je dat je het met de noodrantsoenen red tot het einde van de stage? de kaas wel gelijk opgegeten hoop ik .En zo'n stukje extra vlees is alleen maar goed voor de eiwitten.Of durf je het nu niet meer op te eten??
    Volgend jaar je verjaardag gewoon weer thuis op de bank bij je ouders he?

Groetjes De Jojoos

• 25 Februari 2011 - 13:34

Lian:

Wat een leuk om te lezen hoe het allemaal gaat en dat het leuk is op je stage! Natuurlijk alsnog gefeliciteerd! zo te lezen heb je een mooi feestje gevierd..
    Ben benieuwd naar je volgende avonturen.. :)