Kaaimannen, plantages en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu Kaaimannen, plantages en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Colette Hengel - WaarBenJij.nu

Kaaimannen, plantages en stage

Door: Colette

Blijf op de hoogte en volg Colette

18 Januari 2011 | Suriname, Paramaribo

Hai,

De eerste week is alweer voorbij gevlogen. Ik weet amper waar ik moet beginnen met mijn verslag.

De vorige keer was ik geeindigd dat ik dolfijnen ging spotten en kaaimannen vangen. Dit hebben we ook gedaan. Het was alleen beetje slecht weer met veel wind hierdoor waren er ook hoge golven. Na lang zoeken hebben sommige van de groep 1 dolfijn gezien die heel even boven water kwam. Niet iets spectaculairs dus. Daarom mogen we nog een keer mee op dolfijnentocht.
De dolfijnentoch was totaal niet spectaculair dit veranderde meteen toen we verder gingen met onze tocht we zijn met de boot gaan varen naar een vissersdorpje. Daar aangekomen moesten we overstappen op een veel kleiner bootje. Na een klein stukje varen dacht ik dat we om een paaltje heen aan het varen waren. Toen ik goed keek dacht ik shit dat is geen paaltje maar een grote slang. En toen ik nog beter keek zag ik een eindje achter hem ineens ze staart omhoog komen. Ik zei het tegen de 2 andere meiden in me bootje en tegen Joel (huisbaas en hij leidde deze trip) iedereen verklaarde mij voor gek. Toen we aangemeerd waren gingen we eten bij een plaatselijk gezin. Het eten was erg lekker. Toen vertelde Joel dat het toch waar was dat ik een slang had gezien maar hij was bang dat ik die boot uit zou springen de oever op het bleek volgens hem een tijger python te zijn van 3 meter. Maar goed dat ik dit achteraf hoorde (A). Na het eten gingen we met de kleine bootjes verder het moeras in. Het werd hoe langer hoe spannender. We moesten plat gaan liggen in de boot omdat we onder een brug door moesten en het water vrij hoog stond. Dat hadden we nog neit gehad of de boot ging ineens schuin omhoog met een klap. Daar moesten we uitstappen en de boot verder omhoog trekken (heel veel muggen daar) toen mochten we weer gaan zitten en gleden we het water in. Op zoek naar kaaimannen. Deze zijn goed te vinden als je met een zaklamp gaat zoeken. Als je iets oranjes ziet oplichten zijn dat de ogen van een kaaiman. Na wat speurwerk hadden we er één gevangen. Na wat heen en weer gespartel (natuurlijk weer naast mij:() bonden zij de bek dicht met elastiekjes zodat de kaaiman niet kon bijten. Toen mocht iedereen hem vasthouden en er mee op de foto. Dit zag ik echt neit zitten maar op het laatste moment toch maar even snel gedaan. Toen de foto gemaakt was wist ik niet hoe snel ik dat beest weer aan een ander moest geven. uiteindelijk hebben we 3 kaaimannen gevangen ik ben er met twee op de foto gegaan.
Dat was mijn eerste trip.
Vrijdag hadden we met een aantal bedacht dat het ons leuk leek om naar de plantages te gaan in Comewijne. We zijn langs wat touroperators gegaan en vonden dit toch wel erg duur. Uiteindelijk zijn we naar mannen toe gegaan die bootjes verhuren met een stuurman. Hier hebben we een telefoon nummer gekregen en deze man hebben wij 's avonds gebeld. Hij zou voor een stuk minder geld ons naar Comewijne brengen. Zaterdagochtend zijn Pauline (huisgenootje) en ik samen boodschappen gaan doen voor ons allemaal. Agathe en Margriet hadden de mooie taak om de koelbox schoon te maken deze zat vol met schimmels. En het is ze gelukt de koelbox was weer helemaal schoon zodat de boodschappen die ik en Pauline hadden gedaan daarin mee konden. Na een taxi te hebben gebeld zijn we uiteindelijk met ze zessen de boot op gegaan. Na een stuk te hebben gevaren kwamen we bij de aller eerste plantage aan "rust en werk" Hier kwam gelijk een zwager naar ons toe van de bootstuurman. Deze man woont al 44 jaar op de plantage rust en werk. De plantage is nu van een man hij heeft 6000 runderen daar rondlopen. Hij heeft 44 werknemers op deze plantage en op andere plantages ook nog een aantal. We kregen een uitgebreidde rondleiding en veel tips over bomen en planten die geneeskrachtige werkingen hebben. Het was erg mooi om te zien hoe het daar nu aan toe gaat. Daarna zijn we met de boot naar een andere plantage gevaren hiervandaan konden we lopen naar plantage frederique. Zo hadden we weer twee plantages gezien. Nadat we hier wat hadden rondgelopen en foto's gemaakt hadden zijn we met de boot naar Nieuw Amsterdam gevaren. Hier hebben we ook overheen gelopen en nog wat gedronken. Vervolgens zijn we weer met de boot terug naar Paramaribo gegaan. Dit was een erg leuke trip om iets te zien van de plantages!

Gisteren heb ik mijn eerste stagedag gehad. Het begon al gelijk goed want we kwamen veelste laat. In principe zouden we om half 8 er moeten zijn maar wij moesten eerst naar de vreemdelingen politie daardoor kwamen wij pas om kwart over 9 op stage aan. We werden gelijk hartelijk ontvangen door de directrice Mevrouw Mettendaf. Nadat we hier kort mee hadden gesproken en hadden aangegeven welke groep ons interesseerde kregen we een rondleiding door de school. Alle juffen (meesters zijn er niet op deze school) waren heel hartelijk en heette mij en Agathe een warm welkom. Toen de rondleiding klaar was mochten we kiezen in welke klas we wilde observeren. Ik had gekozen voor de kleuterklas a (groep 1 in Nederland)één meisje had nog nooit van zo dichtbij een blanke gezien en die ging met haar handen over me armen heen en keek naar haar handen. Ik had open schoenen aan en ze ging met haar handen over me voeten heen en weer keek ze naar haar handen. Ze vond het allemaal maar gek. Steeds kwam ze weer naar me toe en wilde ze me aanraken. Een aantal kinderen kunnen ook geen Nederlands omdat ze thuis altijd hun eigen taal spreken. Veel kinderen komen dan ook uit het binnenland. Deze dag vond ik erg interessant en leuk om te zien.

Vandaag waren we wel op tijd op onze stage (we zijn nog met de taxi gegaan omdat we geen idee hebben waar onze stage is en dat weten veel taxichauffeurs weten het ook niet gisteren toen we naar huis gingen hebben we iets meer dan een uur op de taxi gewacht in de brandende zon)
Vandaag heb ik meegekeken in de kleuterklas b (in Nederland groep 2) Dit was ook erg leuk om te zien de leerlingen hadden vandaag ook gym hierbij gingen ze verschillende liedjes zingen met bewegegingen. Ook hebben de leerlingen een bladzijde met rekenopgave gemaakt. één meisje kon niet met de groep mee komen haar heb ik even apart genomen en de opdracht samen gemaakt. Zij kon helaas niet goed Nederlands en dat maakte het extra moeilijk maar wel erg leuk. Toen het pauze was wilde de kinderen van klas b allemaal aan me haren voelen niemand geloofde dat het echt was dat kan toch niet zeiden ze tegen elkaar. één meisje vroeg of ik een kam bij me had en gel dan wilde zij het wel allemaal glad gaan maken. Gelukkig had ik dat niet bij me(A)
Toen we naar huis gingen met de taxi (die nu de weg wist) zijn we nog even langs de stichting van de school gereden. Wij dachten dat we hier gewoon binnen konden lopen en zeggen dat we stage gingen lopen. Zo gemakkelijk gaat het dus niet. We moeten morgen weer terug komen om dezelfde tijd.

Vandaag gaan we plannen maken voor het komende weekend. We zitten er aan te denken om een lang weekend op trip te gaan vrijdagmiddag vertrekken en zondagavond thuis komen. Waarschijnlijk gaan we richting Frans guyena maar blijven we nog wel in Suriname. Hier schijnen veel dorpjes in de jungle te zijn die we wel graag willen zien. Dus dat is nog even afwachten.
Verder gaat hier alles goed het is lekker weer en gezellig met de huisgenootjes!

Groetjes :-D

  • 18 Januari 2011 - 18:46

    Angelique:

    Zozo! Hahaha ik ben gelijk je verhaal gaan lezen. Jij bent heel wat van plan! Gelukkig maar, want zo zie je veel meer dan alleen Paramaribo!
    Veel plezier en kijk uit!

  • 18 Januari 2011 - 18:55

    Maaike:

    Hey Colette,

    Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Jammer dat je ons weer niet mist haha.
    Je hebt ook al een vriendje gemaakt op de foto zie ik :p
    Heel veel plezier nog toegewenst en succes met kiezen van een stageklas!

  • 18 Januari 2011 - 18:56

    Ellen:

    Hey Colette!
    Wat een verhaal zeg en wat heb je al een hoop gezien en meegemaakt!! Echt heel leuk om te lezen!
    Haha al die dieren zijn wel wat voor jou ja ;) maar je hebt het toch maar wel gedaan samen op de foto met de kaaiman!
    Leuk ook om te lezen dat het gezellig is met je huisgenoten! Ook erg belangrijk!
    De communicatie met de kinderen wordt dus nog wel wat lastiger, hopelijk gaat het steeds beter!
    Heel veel succes op stage!! Heel veel plezier aankomend weekend met de trip (hopelijk gaat het door)!!
    xxx

  • 18 Januari 2011 - 19:44

    Lonneke:

    Hoiii dierenvriend ;-) , wat een verhaal weer! Erg leuk om te lezen! :D Je maakt daar veel spannende dingen mee zeg! In zo'n bootje met zo'n glibber beest van 3 mtr ergens in het water, brrrr... Haha! En gelukkig had je geen gel bij je op school, anders was je nu nog bezig om je haar schoon te krijgen ;-) hihi! Heel veel succes op je stage! xx

  • 18 Januari 2011 - 19:56

    Lisanne:

    Zo te zien gaat het dus goed met je en op de foto's te zien is het beter weer dan hier (regen!!)
    Vraag me alleen af wat dat witte op die ene foto is een soort vrucht ofzo??

    Groetjes Lisanne

  • 18 Januari 2011 - 19:56

    Carla-la-la:

    Hey nichie...

    Haha tof hoor je dierenverhalen
    je dierenliefde straalt wel van de foto af met die kaaiman :P hehehe!
    Zal wel pittig zijn om te communiceren tijdens de lessen straks.. Succes en veel plezier!

    Groetjesss

  • 18 Januari 2011 - 20:16

    Carlijn:

    Wowiee....
    Wat veel mooie dingen heb je al meegemaakt, straks ga je je nog vervelen in de 4e maand :P

    Wel gek hoor, om de gebeurtenissen weer her tebeleven via jou.

    Is de 4e foto een pompomoes? mmmmmm ;)

  • 18 Januari 2011 - 20:35

    Colet:

    thanks voor jullie reacties:D 4e foto is een vrucht die alle ziektes helpt te genezen zelfs kanker zeggen ze....

  • 19 Januari 2011 - 14:17

    Wendy:

    HeejHeej Colet!!

    Dat is wel het laatste wat ik verwacht had!
    Dat jij met een kaaiman op de foto zou staan! Haha! Niks voor jou....
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Veel plezier, Geniet ervan!
    Xxx

  • 19 Januari 2011 - 17:13

    Suzanne:

    Hey!

    Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd! Super! Leuk dat je het zo naar je zin hebt en heel veel plezier nog :)!

    Liefs

  • 19 Januari 2011 - 18:19

    Sabine:

    Hey Colet hoe gaat het met je?Zo jou verhalen te lezen heb je het goed naar je zin. Je wordt nog een grote dierenvriend om jou zo lachend op de foto te zien staan met een kaaiman. Staat je goed, me vader vroeg of je de eitjes niet mee wil nemen naar huis hij wil wel zo beest in de vijver haha...
    Leuk om je verhalen te lezen wat je daar allemaal meemaakt en bezighoud we lezen het met de hele familie. Heel veel plezier nog!en het is nog maar 119 dagen!Groetjes

  • 20 Januari 2011 - 14:43

    De Jojoos:

    Nou wij zijn echt trots op je hoor meid.Zomaar met een kaaiman opschoot.Het is jammer dat ze daar geen olifanten hebben anders had je daar ook nog een ritje op kunnen gaan maken.Ik zal de foto met kaaiman voor oma uitprinten dan kan ze ook lachen om jou gezicht.

  • 20 Januari 2011 - 21:45

    Jorina:

    Heeey Colette,

    ik dacht zal even een kijkje nemen!! Super leuk om je verhaal te lezen en je foto's te zien!!
    Gaaf man!!=D En fijn dat je het daar zo naar je zin hebt! Heerlijk dat weertje.,ben absoluut niet jaloers hoor..!;) ahummmm
    Nou veel plezier nog!!=)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2011

laatste verslag uit Suriname

09 Mei 2011

Nog een klein verslagje

01 Mei 2011

Heerlijk relaxen

28 April 2011

Blanche marie

13 April 2011

Fawakka? ai go :-)
Colette

Actief sinds 21 Juli 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 23342

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Terug naar Suriname

11 Januari 2011 - 19 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: